Als je geld wilt aantrekken dan zijn er eigenlijk twee manieren om dit te doen:
- Je moet ergens heel erg goed in zijn
- Los een probleem op voor een bepaalde doelgroep
Het eerste punt spreekt voor zich. Als jij een van de beste bent in wat je doet en datgene is ook nog gewild, dan spreekt het voor zich dat je hier veel geld mee kunt verdienen. Denk bijvoorbeeld aan entertainment in de vorm van sportwedstrijden.
Het moeilijke is dat er maar weinig mensen de beste kunnen zijn in iets. Daarom is dit over het algemeen niet het pad dat je wilt bewandelen om veel geld te verdienen. Natuurlijk kunnen er genoeg andere redenen zijn om dit wel te doen, maar om niet van het onderwerp af te wijken ga ik hier niet verder op in.

Dan komen we bij punt twee uit. Hier liggen een stuk meer kansen, want er is altijd wel iets dat beter kan of iets wat ontbreekt wat je zou kunnen toevoegen. Dit kan een product of dienst zijn of een gebrek daaraan wanneer dit al bestaat. Er zijn in zo’n beetje elke sector wel dingen te bedenken die beter kunnen en dus een potentiële kans is om een business te beginnen waarmee goed geld te verdienen is.
Er zijn zat kansen dus.
Stoppen voordat je begint
Toch haken mensen met een goed idee vaak af, omdat de uitvoering te ingewikkeld lijkt. Om een probleem op te kunnen lossen moet je een product of dienst ontwikkelen dat van waarde is voor de eindgebruiker. Hoe groter de waarde en hoe grootschaliger je dit kunt uitrollen, des te meer geld je verdient. Echter zijn nieuwe ideeën ook vaak het moeilijkst uit te voeren en is er niet een voorgedefinieerd stappenplan te vinden om te beginnen. Dit is dus de reden dat mensen Sjaak afhaak gaan.
Redenen waarom mensen stoppen voor ze zijn begonnen:
- Ik weet niet hoe ik moet beginnen!
- Voor dit idee heb ik bepaalde skills nodig die ik niet heb
- Ik heb niet voldoende kapitaal om te starten
- Iemand anders doet het al
Al deze redenen kunnen waar zijn, maar toch zijn dit tekenen van mentale luiheid. Niets komt vanzelf. Je kunt geen goed product of dienst creëren, zonder er tijd en moeite in te steken! Het is natuurlijk allemaal prachtig tegenwoordig die kant en klare webshops met affiliate links al ingebouwd die je alleen maar even online hoeft te zetten, maar het nadeel is dat 10 miljoen andere mensen dit ook al doen, dus dit maakt je kans van slagen zeer klein.
Het moeilijke pad bewandelen is vaak ook het snelste pad, omdat maar weinig mensen hier tijd en moeite in willen steken. Bedenk dat als je opgeeft, dat je idee dan werkelijk mislukt is.
Uitvoering is belangrijk
Met name de uitvoering van je idee is heel belangrijk, want hier staat of valt je idee mee. Het is dan ook niet gek dat je hier het meeste tijd in gaat stoppen om een product of dienst neer te zetten dat van waarde gaat zijn voor de eindklant. Zorg dat jouw idee zijn eigen USP’s heeft en voorkom dat je hetzelfde doet als de massa. Anders bestaat de kans dat het een flop wordt.
Het kan best zijn dat je eerst een nieuwe vaardigheid moet leren of eerst bepaalde research moet doen.
Zo komt geld naar je toe
Waarde + impact en/of schaal. Dit zijn de drie componenten die van invloed zijn op jouw kansen om geld aan te trekken.
Waarde
Zorg dat jouw product of dienst iets oplost voor de klant of iets geeft wat hij/zij nodig heeft. Dit klinkt heel vanzelfsprekend, maar er zijn zat bedrijven te vinden die niets aan waarde toevoegen voor hun klanten. Dit zijn dan vaak bedrijven die het misschien even goed doen door hun promotie-campagne, maar daarna van de radar verdwijnen. Voorbeelden hiervan zijn promoties van een tachtig duizendste e-book of nieuwsbrieven waar geen originele content in staat, maar slechts een sales funnel is voor een of ander product dat je moet aanschaffen.
Wanneer je geen waarde creëert voor je klant, zal er van impact sowieso geen sprake zijn en van schaal alleen maar zolang je marketingcampagne loopt. Zodra mensen ontdekken wat een troep ze hebben aangeschaft zal het steeds slechter gaan met de verkoop en heb je op een gegeven moment helemaal geen klanten meer of alleen maar klagende klanten.
Impact
Maak je een grote impact met jouw dienst of product, dan hoeft dit niet op grote schaal te gebeuren om er toch veel geld mee te verdienen. Kijk bijvoorbeeld naar huizenverhuur. Als jij honderd panden verhuurt, dan ben je al snel goed bezig. Verkoop je honderd afwasborstels, dan schiet je daar vrij weinig mee op.
Schaal
Met diezelfde afwasborstels schiet je wel wat op wanneer je een miljoen van die dingen verkoopt. Hier maakt het product dus geen grote impact, maar speelt de grote schaal een rol in de verdiensten. Distributiekanalen zijn dan vaak belangrijk om producten of diensten op grote schaal aan te kunnen bieden, maar denk bijvoorbeeld ook aan franchise ketens. De Google Play store of App store zijn voorbeelden van kanalen om je eigen app aan te bieden.
Voor meer tips over geld verdienen en rijk worden zie mijn eerdere post.
Hoe kom je op ideeën om iets waardevols te maken voor jouw eindgebruiker? Wat zou jij doen om impact of schaal toe te passen op jouw product of dienst? Laat het weten in een reactie hieronder!